Kastration af hankat

KASTRATION AF HANKAT

Der er mange fordele ved kastration af hankatte. Det minimer mængden af herreløse killinger, nedsætter kattens lyst til at strejfe, stopper spredning af arvelige og smitsomme sygdomme og nedsætter risiko for bylder og sår. Man fjerner desuden risikoen for testikelbetændelse og testikeltumor.

VÆRD AT VIDE

Den Danske Dyrlægeforening anbefaler neutralisation af både hun- og hankatte. Det skyldes, at de adfærdsmæssige problemer ved en intakt kat er for omfattende for de fleste ejere

Hvordan foregår en kastration?

Efter indgrebet flyttes katten over i sit bur og ligger der og vågner stille og roligt. Når katten kommer hjem har den brug for ro resten af dagen. Den må få mad og drikke når den er så frisk at den ikke får mad galt i halsen.

Dette indgreb kræver ikke efterfølgende behandling.

Når din kat ankommer på klinikken skal den være fastet -  dvs. den må ikke få mad 12 timer inden ankomsten til klinikken.

Ved ankomsten vejes katten og helbredet vurderes. Den får herefter den bedøvende sprøjte. Mens katten falder til ro, klargør jeg til operationen.

Efter operationen

Efter kastration ændre kattens stofskifte og lyst til motion sig. Derfor skal I være opmærksom på overvægt hos katten. Overvægt hos katte øger risikoen for sukkersyge, fedtlever og ledlidelser.

Man skal desuden være opmærksom på urinvejsproblemer hos kastrerede hankatte. Disse problemer kan være svære at opdage hos udekatte, men hvis katten virker dehydreret, begynder at drikke meget eller bliver urenlig skal man henvende sig til dyrlægen og medbringe en urinprøve. Urenlighed kan være at den begynder at tisse på sko, dyner eller andet blødt eller at I finder små pytter rundt i huset.

Mærkning af katten

Klinikken anbefaler at man får øremærket katten samtidtigt med kastration. Øretatovering skal foregår i bedøvelse.

Fordelen ved øremærkning er at man kan efterlyse dyret eller man kan hjælpe finderen af ens kat med at få katten hjem igen. Derudover er det let for andre at se at katten har et tilhørssted. Katte kan nemlig godt finde på at bo hos flere familier eller flytte til en anden familie hvis denne tilbyder den mad.

Vaccination

I firbindelse med kastration anbefaler klinikken desuden at katten vaccineres for at mindske smitte af forskellige kattesygdomme. Du kan læse meget mere om vaccination af din kat her

GET IN TOUCH

Ulriksdalsvej 3

4840 Nr. Alslev

Tlf.: 42 72 88 44

© Copyright. All Rights Reserved.

ÅBNINGSTIDER

Mandag - Onsdag: kl. 8-15