Vacciation af hund

VACCINATION AF HUND

Klinikken anbefaler en årlig sundhedsundersøgelse, hvor vi gennemgår hvilke vaccinationer dit kæledyr har behov for.

I dyrets sundhedsbog eller pas kan man se hvad hunden har fået og hvad den mangler.

• Skal den passes i en kennel?
  • Skal jeres kæledyr med til udlandet
  • Er den basis vaccineret?
  • Hvornår skal den vaccineres igen

HVAD INDHOLDER VACCINEN

Vaccinerne kan være kombineret af forskellige elementer og her gennemgår jeg de mest almindelige.

DHPPiL4 er den mest anvendte og indeholder disse elementer:

D = Distemper = Hundesyge

H = Hepatitis = Leverbetændelse

P = Parvovirus = Parvodiarre

Pi = Parainfluenza = Kennelhoste (virus delen)

L4 = Leptospirose

BbPi = Bordetella + Parainfluenza = Kennelhoste (både virus og bakterie delen)

DHP kaldes kernevaccinen og kan gives hvert 3. år når hunden er basisvaccineret (se retningslinier nedenunder)

Pi og L4 skal gives hvert år for at give fuld beskyttelse efter basisvaccination

RETNINGSLINIER FOR VACCINATION AF HUND

1.vaccination gives når er ca. 8 uger.

Hvalpen er ofte vaccineret når du henter den i kennelen.

2. vaccination gives 3-4 uger efter.

3. vaccinationgives når hvalpen er 16 uger.

Basis vaccinationsprogrammet afsluttes således når hvalpen er 16 uger (før i tiden afsluttede man oftest ved 12 ugers alderen)

Næste vaccination gives i forbindelse med unghundesundhedsundersøglesen i 8-10 måneders alderen.

KENNELHOSTE BbPi

BbPi er en NASAL  vaccine, dvs den skal dryppes i næsen. Nogle hundetræningssteder samt hundepensioner kræver at hundene er vaccineret mod kennelhoste.

RABIES

Skal hunden med til udlandet, SKAL den rabiesvaccineres og have et kæledyrspas. Rabiesvaccination skal ske mindst 21 dage inden afrejse.

Tjek Fødevarestyrelsen om rejseregler

BORRELIOSE

Borreliose er en sygdom, som overføres til hunden fra skovflåten. TriLyme vaccine mod Borreliose gives som basisvaccination 2 gange med 3 ugers mellemrum og derefter 1 gang årligt. Denne vaccine vil kunne være relevant for hunde, som man ikke kan holde fri for at have skovflåter siddende.

NOTER OM DE NYE VACCINATIONSANBEFALINGER

Hvalpe har som regel en del antistoffer me fra moderen. Så længe de er der, kan de hæmme at hvalpen danner  sine egne antistoffer mod virus. Det er forskellige, hvornår moderens antistoffer forsvinder, og der kan være der længere tid end tidligere antaget. Derfor tilrådes den vaccination i 16 ugers alderen.

Tidligere anbefalede man at vaccinere 1 år efter sidste hvalpevaccination.Dette er ændret i henhold til WSAVA´s internationale anbefalinger. Det viser sig nemlig at en del hvalpe ikke danner antistoffer nok, og derfor kan være mindre beskyttet end man tidlegere mente.